Pirjo Yli-Maunula: taiteellinen johtaja 2003-2006 ja 2014-2016

Pirjo Yli-Maunula: taiteellinen johtaja 2003-2006 ja 2014-2016

Minulla oli kunnia toimia Täydenkuun Tanssit -festivaalin taiteellisena johtajana kaksi kautta. Suunnittelin 2003-2006 ja 2014-16 festivaalien ohjelmistot. Noiden kahden kauden välissä ehti tanssin kentällä jotain oleellisesti muuttua.

 

Ensimmäisellä kaudellani elettiin aikaa, jolloin Täydenkuun Tanssit oli, jollei ainoa, niin yksi harvoja suomalaisia nykytanssifestivaaleja. Se näkyi taiteilijoiden ja taiteenalan toimijoiden sitoutumisena osallistumaan festivaalille esiintyjinä, katsojina ja kurssilaisina, medianäkyvyyden laajuutena ja kansainvälisten toimijoiden hakeutumisena tutustumaan suomalaiseen nykytanssiin juuri Pyhäjärvellä.

 

Toisen kauteni aikana festivaali oli toki vieläkin tärkeä, mutta kuitenkin vain yksi nykytanssifestivaali muiden joukossa. Se näkyi siinä, ettei heinäkuinen tapahtuma ollut enää samanlainen tanssin kentän kokoontumisajot – mm. tanssijoiden houkutteleminen kursseille oli haasteellista. Kilpailu paikallisesta ja valtakunnallisesta yleisöstä ja kansainvälisistä katsojavieraista oli lisääntynyt. Resursseista käydään yhä tänä päivänäkin taistelua.

 

Omien johtajakausieni festivaaliesitteitä selatessa, huomaan, että moni ohjelmiston osanen on päässyt unohtumaan ja vastaavasti useat muistot nousevat kirkkaina mieleen. Erityisen ylpeä olen ensimmäisen kauden residenssitaiteilijakonseptista, jonka myötä kunakin vuonna joukko suomalaisia ja kansainvälisiä taiteilijoita esiintyi koko viikon eri kohteissa tuoden tanssia arkiympäristöihin.

 

Yksittäisistä teoksista kirkkaimmat muistijäljet tuntuvat jättäneen pari teosta, nekin osittain erityiseen paikkaan sijoittumisensa takia. Vuonna 2003 saatiin ensimmäistä kertaa esitys Pyhäsalmen kaivokseen: Tommi Kitin Väärä sävellaji -teos tuntui 1410 metrin kaivostunnelissa tavallistakin väkevämmältä. Vuonna 2015 vavahdutti Reetta-Kaisa Ilesin koreografia Hiljaiset tunteet, jonka Marjo Kuusela, Ervi Sirén, Reijo Kela ja Alpo Aaltokoski tanssivat unohtumattomasti Pyhäsalmen suurlavalla.

 

Toiselta kaudeltani jäi varmasti loppuiäkseni mieleen kylänraitille sijoittunut katsojia vahvasti osallistanut immersiivinen Pilluralli, joka herätti vahvoja mielipiteitä ja tunteita puolesta ja vastaan. Tämä festivaalin, kajaanilaisen Routa Companyn ja kuopiolaisen Minimin yhteistuotanto oli koko festivaaliviikon kestävä karnevaali, joka huomattiin, josta kiisteltiin ja jota myös rakastettiin.

 

Onnittelen 30 vuotta täyttävää festivaalia! Kaikkea hyvää tulevaan!

 

Tanssitaiteilija, Flow Productionsin taiteellinen johtaja Pirjo Yli-Maunula