Luovan ihmisen jaksaminen, leikki ja myötätunnon merkitys Täydenkuun tanssien maanantaissa

Luovan ihmisen jaksaminen, leikki ja myötätunnon merkitys Täydenkuun tanssien maanantaissa

Täydenkuun tanssien maanantaipäivä käynnistyy dosentti Pia Hounin luennolla ja workshopilla työhyvinvoinnista. Työterveyslaitoksen vanhempi tutkija Houni on tutkinut taiteilijoiden työtä yli kaksikymmentä vuotta mm. Teatterikorkeakoulussa ja Työterveyslaitoksella. Houni käsittelee taiteilijoiden työssäjaksamista ensin tutkimustiedon tarjoamista näkökulmista, jonka jälkeen työpajassa kuunnellaan ja pohditaan hyvinvoinnin teemoja yhdessä – miten välttää loppuunpalaminen ja säilyttää itselle tärkeän työn ilo, kun työpäivä ei päätykään toimiston oven sulkemiseen? Työpajassa koottu tieto palautetaan osallistujille tiistaina reflektiohetkessä. Sekä luennolle että työpajaan on vapaa pääsy.

 

Keskuskoulun lavalla legendaarinen Katri Soini luo dramaattisen, vakavan, herkän ja riemukkaan hetken esittäessään teoksensa Leikin alku. Esitys alkaa klo 16.

 

Tapahtumarikkaana päivänä ensi-iltansa saa Sonja Pakalénin ohjaama teos Pyhäjärviset. Teoksessa kerrotaan paikallisten kokemuksia ja tarinoita paikallisten eri-ikäisten ja eritaustaisten tanssijoiden voimin. Teos tarkastelee yhteisön mahdollisuuksia parantaa omaa hyvinvointiaan.  Esitykset klo 17 ja 18 Helena-patsaalla.

 

Pyhäjärvisten jälkeen keskustassa tapahtuu enemmänkin: iltatorilla Koko Suomi tanssii -hankkeen myötä Panu Varstala opettaa Chisun Onni-kappaleen koreografian yleisölle. Riemastuttava tanssi sopii kaikille – ja kaikkialle! Lisäksi saamme kuulla Elias Kahila Bandia. Elias Kahilan tuore lähestyminen sellotekniikkaan tuo sellonsoittoon kitaramaisia piirteitä funkista, bluesista sekä rokista. Trash heroes, joka tuo tanssin, ympäristötietouden ja sen myötä ehdotuksensa paremmasta kaupungista ensin Emolahden rannalle klo 15, esiintyy myös iltatorilla.

 

Sari Palmgrenin teos Utopia (empatiasta) on koettavissa Pohdin talolla klo 19:30-21:30. Ainutkertainen teos muodostuu pienistä esityksistä, ja kohtaamisista niissä. Yksi katsoja ja yksi esiintyjä katsovat toisiaan istuen, jonka jälkeen esiintyjä aloittaa esityksellisen osion. Muu yleisö saa liikkua tilassa vapaasti esityksen aikana – tilaan voi tulla milloin tahansa ja sieltä voi myös lähteä. Teos tarkastelee utopian, empatian ja paikallisuuden teemoja, ja pohtii toivon ja empatian rooleja ymmärtämisessä. Esitys on merkitty kielletyksi alaikäisiltä, mutta lapsetkin voivat osallistua aikuisen seurassa.